Vznikají náklady značného rozsahu, hotovost je pracná, brání firma platební terminály
BUDOUCNOST PLACENÍ
Letní dohady o platbách kartou, či hotovostí „nasvítily“ téma poplatků, které musí obchodníci odvádět karetním společnostem nebo provozovatelům terminálů. Právě jejich výše je podle mnohých restauratérů nebo prodejců hlavním důvodem pro to, proč nenabízí možnost bezkontaktní platby. Zatímco provozovatelé terminálů poplatky hájí, na světě má brzy být platební systém české Air Bank, který by se alespoň částečně kartám a terminálům vyhnul.
Do celkového poplatku, který obchodníci musí odvádět, promlouvá několik složek. Patří sem jednak poplatek vydavatelské bance, který se pohybuje od 0,2 do 5 procent dle karty, pak poplatek karetní asociaci, průměrně 0,25 procenta. Dále poté poplatek za processing a clearing karetní transakce cca 0,5 koruny na transakci a poplatek za správu platební brány či amortizaci a servis terminálu, což se pohybuje od 200 korun měsíčně.
Jenže obchodník skládaný poplatek platí z přijaté částky, tudíž z částky včetně DPH. Reálný náklad pro podnikatele je tudíž ono konkrétní procento násobené efektivní sazbou DPH. Reálně je tedy důležitější celkový poplatek z čistého zisku obchodníka.
Výše poplatku přiměla tuzemskou Air Bank k vývoji nového způsobu placení, který by se obešel bez terminálů a karet. Běžet má na bázi takzvaných okamžitých plateb, které už nyní fungují v podobě QR kódů.
„Air Bank nedávno oznámila, že už testuje vlastní platební systém. „Chceme přinést takové řešení, které zboří současné bariéry v podobě technické náročnosti a poplatkové složitosti. A kvůli kterým není dnes stále ještě možné platit na většině míst v Česku bezhotovostně. Ozývají se nám už konkrétní obchodníci, kteří to vnímají podobně, je tak vidět, že jdeme správným směrem. Nestavíme řešení jen pro naše klienty, chceme opět zjednodušit život lidem napříč trhem, a to bez ohledu na to, u které banky mají účet,“ říká Michal Strcula, generální ředitel banky.
Další banky jsou proti
Další články zapojené do řetězce se nicméně na novinku příliš netváří. „V současné době poskytuje UniCredit Bank na českém trhu téměř 23 000 platebních terminálů. Domníváme se, že klienti i obchodníci mají širokou škálu možností pro placení bezhotovostně,“ uvedl za banku mluvčí Petr Plocek.
„Neregistrujeme mezi našimi klienty jakýkoli růst zájmu o platební řešení na bázi QR kódů, naopak v případě platebních terminálů platí, že zájem o jejich využívání mezi našimi klienty vzrostl meziročně zhruba o 6-7 procent,“ říká zase mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Air Bank v reakci na to doplnila, že jí nejde o boj s terminály, ale o jejich doplnění.
Svou pozici pak brání i karetní společnosti a právě provozovatelé terminálů. „Výši poplatku si stanovuje na základě vstupních informací o obchodníkovi každý acquirer většinou individuálně. Je třeba si uvědomit, že některé poplatky jsou fixní za transakci, jiné procenta z výše transakce a další zase odvislé od typu použité karty a způsobu její akceptace. Výsledkem jsou tedy transakční náklady ve značném rozsahu, ke kterým je třeba přičíst náklady na prověření obchodníka a adekvátní marži pro poskytovatele,“ uvedla za společnost KB SmartPay Petra Kopecká.
Takzvané instantní platby firma registruje. „Je to další nový trend, kterému se budou muset všichni poskytovatelé bezhotovostních plateb časem přizpůsobit. Koneckonců platební karty byly vždy prostředkem k platbám z účtu držitele karty na účet obchodníka. I karetní asociace investují nemalé prostředky, aby se novým trendům přizpůsobily,“ říká KB SmartPay.
„Co je jasné, je postupné zanikání platby hotovostí. Je to méně komfortní pro platícího, pracné pro obsluhu (vracení
hotovosti), rizikové (loupeže hotovosti) a náročné na logistiku (převozy hotovosti do bank),“ dodává Kopecká.
Obezřetná je třeba i Mastarercard. Podle Martina Dolejše, ředitele rozvoje prodeje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko firma nemůže komentovat výši poplatků, protože je individuálně nastavená klient od klienta.
„Platební schémata, která využívají platby přímo z účtu na účet fungují a tzv. okamžité platby mezi bankami mají svůj smysl a využití. V obchodech je ale v praxi velmi vzácné, zejména kvůli tomu, že v porovnání s karetními schématy postrádají robustní reklamační systém, který přináší všem účastníkům záruky a jasné postupy v případě reklamací, neférového jednání nebo podvodů. Tento systém je mimochodem u karetních schémat ještě výhodnější než běžná zákonem daná spotřebitelská ochrana,“ upozorňuje Dolejš.
Platby mobilem stoupají
Bezhotovostní platby a konkrétně mobilem jsou čím dál tím oblíbenější. Podle červencového průzkumu KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky, přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, konkrétně jde o 67 procent z nich.
Změna nastala i ve formě bezhotovostní platby, oblíbenost platebních karet významně dohání právě platba chytrým telefonem „Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných 10 procent se zvýšila frekvence placení smartphonem,“ uvádí Jitka Palatová ze společnosti.
Vloni uvádělo 22 procent lidí, že nejčastěji platí mobilem, nyní už to je 32 procent. Chytrými hodinkami zatím nejčastěji platí jen 4 procenta zákazníků.
Pokud prodejce karty neakceptuje a kupující u sebe nemá dostatečnou hotovost, se podle průzkumu v 57 procentech případů obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci. O pár měsíců dříve by odešlo 48 procent zákazníků a naopak 52 procent by bylo ještě ochotno při odmítnutí platby kartou vyhledat nejbližší bankomat, vybrat si hotovost a vrátit se. Dnes by to udělalo už jen 40 procent z nich.