Jak se povedl filmový příběh bratří Mašínů

FILM BRATŘI

Tři muži, kterým se nakonec podaří utéct do Západního Berlína: Josef Mašín, Milan Paumer a Ctirad Mašín (v podání Oskara Hese, Adama Ernesta a Jana Nedbala). Foto: Zuzana Panská
2
Lukáš Novosad

Na snímku Bratři je nápadný jeho nevyvážený rytmus: z příběhu Ctirada a Josefa Mašínů a jejich odbojové skupiny zabírá třetinu filmu útěk východním Německem – je to část soudržná, soustřeďující se na jediný punkt, na snahu pěti mladíků dostat se co nejdřív z bodu A (československých hranic) do bodu B (Západního Berlína).

Je to třetina vrcholící, závěrečná, k ní vše předešlé směřuje: tuto část má divák s hrdiny prožít, jako by se jim po boku probíjel železniční zastávkou malého města nebo s nimi následně ležel a mrzl v mokrém lese a vyčkával, zda si jich východoněmečtí vojáci všimnou. Proto je tu hodně záběrů roztřesenou kamerou, hodně záběrů, při nichž kameraman běžel spolu s herci a tak podobně. Je to taky část dobrodružná, uchvacující a vlastně nepochopitelná: jak se těm několika dvacátníkům mohlo podařit přelstít tak velkou policejní a vojenskou mašinerii?

Přesně kvůli tomuto východnímu westernu četly nejméně dvě nebo tři generace čtenářů slavnou knihu Oty Rambouska Jenom ne strach – první, která celý ten příběh z padesátých let minulého století uceleně popsala a která měla vyjít v kanadském nakladatelství Škvoreckých, ale která tam nikdy nevyšla (údajně proto, že její přínos v dopise Josefu Škvoreckému zpochybnil Václav Havel, což pozdějšímu československému a českému prezidentovi nemohli bratři Mašínové odpustit).

Kromě rytmické nevyváženosti představuje závěrečná třetina snímku režiséra Tomáše Mašína, příbuzného obou bratří, ještě problém tematický: na rozporném příběhu zde není co rozporovat, ostatně Češi tu ani nestřílejí do Čechů, nýbrž do Němců, proti čemuž automaticky protestuje asi jen málokterý našinec. Zato je možné obdivovat, jak pěkně obrazově i zvukově je celá honička natočena. „Tak pěkně jako v tomhle kousku střelba v českém filmu nezněla už hodně let,“ podotkl k práci Mašínova tvůrčího týmu jeden jeho režisérský kolega na sociálních sítích.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.