České řidiče čekají druhé nejlevnější prázdniny. U dieselů přijde cenový skok
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
PODCAST ECHO PORADA
Kdy se budeme mít jako v Německu? Je populismus, který teď předvádí premiér Petra Fiala, ten správný a demokratický? Na Echo Poradě diskutují Markéta Malá, Jiří ...
Pohonné hmoty budou v Česku o těchto prázdninách nečekaně levné. Alespoň tedy v poměru k hrubé měsíční mzdě. Řidiči totiž budou moci za částku odpovídající právě hrubé měsíční mzdě u tuzemských čerpacích stanic zakoupit více než 1200 litrů pohonných hmot.
Něco takového bylo v celé historii novodobé ČR možné dosud jen o prázdninách roku 2020 (viz graf níže). Tehdy ovšem ceny srazila covidová pandemie. Cestování bylo kvůli pandemickým restrikcím omezené, u nás i v zahraničí, což vytvářelo masivní tlak na pokles cen pohonných hmot i v ČR.
Pokud bychom nebrali v potaz prázdniny covidového roku 2020, které se z důvodu restrikcí poněkud vymykaly, jsou nadcházející prázdniny z hlediska motoristů nejlevnější v historii.
V právě končícím druhém letošním čtvrtletí se podle prognózy dá pořídit za částku odpovídající průměrné mzdě 1210 litrů pohonných hmot (pro účely výpočtu se počítá průměrná cena získaná z průměrné ceny benzinu a průměrné ceny nafty).
O prázdninách, tedy již ve třetím čtvrtletí, by se tento počet měl vzhledem k očekávanému vývoji cen pohonných hmot a také vzhledem k předpokládanému vývoji průměrné mzdy pohybovat v rozmezí od 1220 do 1250 litrů. Byl by tak až o zhruba 350 litrů vyšší než loni v létě; za částku odpovídající průměrné měsíční mzdě tak letos o prázdninách půjde pořídit až o 350 litrů pohonných hmot více než loni o prázdninách.
O loňských prázdninách byly pohonné hmoty výrazně dražší než letos kvůli dopadům ruské invaze na Ukrajinu, přičemž zároveň průměrná mzda byla nominálně o necelých deset procent nižší, než bude o těchto prázdninách.
Motoristé ale o těchto prázdninách pořídí za částku odpovídající průměrné mzdě více pohonných hmot i než o prázdninách roku 2021, kdy se jednalo o necelých 1200 litrů. A za částku průměrné mzdy tedy také pořídí více pohonných hmot než o prázdninách kteréhokoli roku z období let 1993 až 2019.
Zásadním důvodem nadcházejících levných motoristických prázdnin je samozřejmě to, že cena ropy na světových trzích zůstává poměrně nízko a na stabilizované úrovni, neboť americká centrální banka setrvává při varování, že svůj boj s inflací ještě neskončila a že bude dále úrokové sazby zvedat. To ve výhledu ochromuje celosvětovou poptávku po ropě, a tedy snižuje už její nynější cenu. Navíc se Saúdské Arábii nezdařil pokus snížením těžby, které uplatní od července, výrazněji zvýšit cenu ropy, a pomoci tak svému státnímu rozpočtu, jenž je nyní v deficitu.
Přestože letošní léto bude pro české řidiče druhé nejlevnější v historii, musí se ovšem majitelé „dieselů“ v jeho polovině připravit na cenový skok. Spotřební daň z motorové nafty by se mohla na původní úroveň totiž vrátit právě letos v srpnu, jak potvrzuje ministr dopravy Martin Kupka.
Vrácení zdanění nafty na původní úroveň by jen letos přineslo veřejné kase čtyři miliardy korun navíc, pokud by tedy platilo od srpna. Pomůže tudíž stabilizovat veřejné finance, byť jen poměrně zanedbatelně. Přesto takový zásah dává smysl. Daň se vrací na úroveň z doby před loňským červnem. Tehdy vláda rozhodla spotřební daň z pohonných hmot snížit z důvodu historicky rekordních cen paliv. Od té doby však paliva, která rekordně zdražily důsledky vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, dramaticky zlevnila, v případě nafty až takřka o 20 korun na litr.
Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše, bude znamenat skokové zdražení nafty, a to o 1,80 až dvě koruny na litr. Čerpadláři totiž zohlední také vyšší DPH. Někteří se budou snažit situace využít k navýšení marží pod záminkou zvýšení daně.
Z dat Evropské komise z poloviny června plyne, že Česko má nyní čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Litvě. Pokud by se nyní zvýšila daň z nafty průměrně o 1,90 na litr, Česko bude mít osmou nejnižší cenu nafty. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty se před něj dostanou ještě Rumunsko, Kypr, Polsko a Lotyšsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku budou i nadále vyšší než v ČR.
Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku dražší jen poměrně nepatrně, maximálně v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Takový rozdíl neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců, protože cena nafty zůstane víceméně srovnatelná s Polskem.
Sdružení Česmad Bohemia však přesto varuje, že zvýšení daně je o jejich konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.