„Babiš nedělá dobře, když řeší ideologii.“ ANO na konferenci spíš stvoří baťovský produkt pro voliče
IDEOLOGIE ANO
Od nadcházející ideové konference hnutí ANO nelze podle odborníků předpokládat žádné velké zaměření či vymezení. Nejsilnější česká partaj se naopak zřejmě více rozplyne a k získání dalších voličů zabalí zcela konkrétní témata do líbivých produktů, míní. Ideová konference, kde by si ANO mělo definovat, jak dál, se má konat v září. Deníku Echo24 to nedávno řekl šéf hnutí Andrej Babiš, podle představitelů hnutí se totiž média neustále ptají, jak se teď ANO profiluje.
„Řekl jsem našim, že si v září uděláme nějakou ideovou konferenci, kde řekneme: Takto to je, už jsme nějací. Aby se novináři stále neptali. Já řeknu, aby voliči nevolili Okamuru, protože ten je samozřejmě v politice kvůli penězům. Nikdy ve vládě nechce být, chce být jen v opozici,“ sdělil redakci Babiš. Konání konference potvrdil i první místopředseda ANO Karel Havlíček. Více jsme psali zde.
ANO musí zápolit s antisystémovými stranami
Podle politologa Romana Chytilka z Fakulty sociálních studií brněnské Masarykovy univerzity má teď ANO nelehkou pozici v tom, že musí soupeřit jak s vládními stranami, tak s různými protestními hnutími a stranami, které se profilují především na kritice pomoci Ukrajině a odmítání války či přijímání migrantů. Těmi jsou částečně vedle SPD, Trikolóra, Přísaha nebo hnutí Pro organizátora protivládních demonstrací Jindřicha Rajchla.
„Hnutí zatím stavělo svou strategii, jak soutěžit s dalšími stranami, spíš na své deklarované kompetentnosti, respektive deklarované nekompetentnosti politických soupeřů než idejích a pozicích. To dostalo trochu šrámy v době pandemie, ale může snad stále dobře fungovat v souboji s vládou, ale už mnohem hůře s protestními hnutími. Ta zklamaným a odcizeným voličům nabízí i ideový pohled na svět, v němž některé ideje, jako je národ nebo sociální konzervatismus, hrají důležitou roli,“ míní Chytilek.
ANO se podle něj bude snažit všem voličům nabídnout něco atraktivního. „Od ideové konference čekám skutečně to, co Babiš nebo Havlíček avizují. Že strana nebude formulovat své pozice úzce, ale naopak se v některých tématech rozkročí, svou pozici v nich jakoby „rozostří“. Výsledný produkt zkusí být zajímavý pro obě velké voličské banky, o které ANO jde. Bude to nejspíš něco jako „jsme konzervativní tam, kde jde o české národní zájmy, a liberální tam, kde to diktuje 21. století“,“ dodal.
Podobný názor má politolog Jan Kubáček. „Spíš než zásadní ideovou zprávu očekávám, že se budou probírat témata, která budou ústředním mottem blížících se volebních kampaní. Myslím, že to bude spíše taková provozní bilance, jak dosažených výsledků, tak postojů k Evropě, k české vládě a ke státu a de facto to bude už připravování zbrojiva a argumentů na nadcházející evropské a pak i sněmovní volby. Projít to, co funguje, po čem voliči volají, to, co se vztahuje k Petru Fialovi,“ myslí si.
Babiš jako Baťa prodává všem
Podle něj Babiš nemá důvod měnit směřování hnutí z nastaveného kurzu catch all party. „To pojetí speciálně českému voliči nevadí, on nevolá po přemíře ideologie. Ukazuje se, že jemu to praktické uvažování hnutí ANO v zásadě vyhovuje,“ míní. Politiku ANO vidí v „baťovském konceptu Prodáváme pro všechny“.
„Myslím, že Andrej Babiš nedělá dobře, když příliš začne řešit ideologii. Jde mu to lépe, když jde po tématech. Typicky to je teď evropská migrační dohoda, která slouží jako silné téma a poutá pozornost. Voliči si ho objednávají jako politického instalatéra a chtějí, aby řešil problémy. Dokud je řeší, je vše v pořádku, pokud začne řešit ideologii, volič vrtí hlavou,“ dodává Kubáček.
Oba politologové se také shodují na tom, že nelze očekávat rozhodování nějaké širší platformy ANO, hlavní slov mí spíš Andrej Babiš a jeho okolí. „Z nemnoha informací, které o vnitrostranických mechanismech ANO historicky máme, se zde tříbení názorů děje spíše shora dolů. To asi souvisí i s tím, že pro stranu ještě důležitější, než si věci interně vydiskutovat, je formulovat výsledný produkt pro voliče. Asi to vše bude doprovozeno i silným vymezením se vůči vládě a nejspíš i protestním stranám,“ vysvětluje Chytilek.
Hnutí ANO dlouhodobě vede předvolební průzkumy. Volby by podle květnového modelu agentury Kantar vyhrálo s 33,5 procenta hlasů. Následovala by ODS a Piráti, jejichž podpora by byla 17 a 11,5 procenta. Do Sněmovny by se ještě dostalo hnutí SPD s osmi procenty a STAN s 6,5 procenta hlasů. V případě, že by se voleb zúčastnila koalice Spolu, složená z ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, měla by 24 procent hlasů a skončila by na druhém místě za ANO. Poslední dobou se ukazuje, že k Babišovu hnutí přecházejí někteří zklamaní voliči ODS.