EK navýšila rozpočet na tryskáče pro své úředníky o třetinu. Dopravu chce přitom rapidně omezit
LETECKÉ TAXI
Evropská komise v posledních týdnech řeší nové limity na produkci emisí, když nedávno představila cíl snížit emise s porovnání s rokem 1990 o 55 % do roku 2030. Nyní vyšlo najevo, že komise nedávno uzavřela nový kontrakt na zajišťování tzv. „leteckých taxi“, tedy soukromých tryskáčů pro členy Komise a europarlamentu. Oproti předchozí smlouvě vzrostl rozpočet na expresní přepravu o třetinu na 13,5 milionu eur, píše server Politico.
V poslední době bylo dostupných méně komerčních letů, zvýšení rozpočtu bylo navrženo tak, aby tyto služby byly dostupné v případě, že se situace v komerčním sektoru nezlepší,“ uvedl mluvčí Komise. Upozornil také, že tento kontrakt byl takto navržen kvůli pandemii a rozpočet nemusí být celý vyčerpán.
Vyjádření komise přichází v době kdy předložila zatím nejambicioznější plán na omezení emisí, kdy chce do roku 2030 snížit emise o 55 % oproti roku 1990 a v roce 2050 dosáhnout tzv. klimatické neutrality. Tedy dostat se do stavu, kdy evropská ekonomika bude produkovat tolik skleníkových plynů, kolik jich bude schopna atmosféra pohltit a dosáhne se tak rovnováhy. Přitom právě omezení sektoru dopravy a spalovacích motorů, hraje v představeném plánu velkou roli.
Komise také uvedla, že služby privátních leteckých taxíků jsou využívány pouze v nejnutnějších případech, pokud není dostupný v požadovaném časovém okně komerční spoj. Navíc podle komise se většina letů těmito tryskáči týká letů na velké vzdálenosti. V minulosti se však někteří evropští činitelé nevyhnuli kritice, když například bývalý předseda komise Jean Claude Juncker, využíval těchto leteckých taxi i na cesty na jednání z Bruselu do Štrasburku.