Toyota Land Cruiser: Na pole i do divadla
Legendární off-road od Toyoty nedávno oslavil 70 let své existence. Během ní si vydobyl pověst nezdolného, všestranného společníka, který zvládne jakoukoli výzvu. V rámci faceliftu dostal nový infosystém, ale hlavně posílený motor. Land Cruiser je ve světě pojem – vůz vzniká desítky let v nejrůznějších provedeních a své schopnosti prokázal v drsných podmínkách po celé planetě. Aktuálně se vyrábí v několika verzích, kromě tradičního modelu 70 existuje i osmiválcová verze 200. Tyto vozy u nás sice také můžete sehnat, ale oficiální zastoupení sází na model 150 (ve světě nazývaný jednoduše Prado).
Zvenku facelift skoro nerozeznáte, jakmile se však vyhnoupnete do vozu, ihned si všimnete několika věcí. Pohodlný interiér je obložen kůží – jak pravou, tak syntetickou – a palubní deska je plná různých tlačítek. Z její prostřední části ční nový 9palcový dotykový displej s rychlejším systémem a relativně příznivým ovládáním. Nechybí možnost zrcadlit operační systém telefonu. Celkově vyhovoval, samozřejmě až na poněkud oldschoolovou navigaci, která se ale k normálnímu autu tradiční konstrukce hodí.
Vyhovoval i „americký“ princip ovládání téměř všech zásadních prvků masivními, nezaměnitelnými tlačítky. Zorientovat se v nich trvá chvilku a snadno se s nimi funguje. Pohonu všech kol je vyhrazena střední část palubní desky, kde jsou k dispozici nejrůznější funkce nastavení čtyřkolky. Land Cruiser je vůz s rámovou konstrukcí podvozku a stálým pohonem všech kol se samosvorným diferenciálem uprostřed a uzávěrkou vzadu. Jeho potenciál je patrný už při usednutí, natož v momentu, kdy skutečně opustíte pevný povrch a využijete světlou výšku 215 mm.
Jednou ze slabin současného Land Cruiseru 150 byl poněkud vlažný výkon 130 kW (177 koní), který pro těžký vůz zkrátka nebyl dostatečný. V rámci faceliftu byl čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru posílen na 150 kW (204 k) a nově má k dispozici 500 Nm točivého momentu. To pomáhá k překonání hranice 100 km/h pod deset vteřin. Motor startuje s citelným zavibrováním a nedá se označit za sametový. Klapání se hodí k celkové robustnosti celku. Dynamicky jde o znatelný posun – čtyřválec lineárně táhne a svou sílu posílá na všechna kola přes 6stupňovou automatickou převodovku s rozvážnými reakcemi. Je to jízdní projev, který při pohledu na masivní Toyotu o hmotnosti kolem 2,5 tuny očekáváte.
Co ale minimálně laik nebude čekat, jsou schopnosti v terénu – model zvládne díky stálému pohonu všech kol doplněnému o nejrůznější režimy jízdy mimo zpevněný povrch boční náklon i stoupání až 42 stupňů a přední nájezdový úhel činí díky krátkému převisu 31 stupňů. Pokud je to třeba, vůz probrodí až 70 cm hlubokou vodou a samozřejmě utáhne až třítunový vlek.
Netřeba připomínat, že komfort je podle očekávání na velmi vysoké úrovni. I přes lehké náklony karoserie se s vozem snadno manévruje díky dobré velikosti volantu a vláčnému, ale relativně přesnému řízení s tužším posilovačem. Podvozek překonává většinu nerovných českých okresek s naprostým přehledem, do interiéru se dostává tlumené drncání pohlcených nerovností a občasné zasyčení turbodmychadla. Nový motor je překvapivě úsporný společník – při normálním používání spotřebuje kolem 10 až 11 litrů nafty, ale při klidném jízdním stylu zvládne jezdit pod 9 litrů na 100 km. A to je parádní hodnota.
Specifikem Land Cruiseru jsou zadní dveře otvírané do boku. Ty odhalí ohromný a skvěle využitelný prostor 621 až 1934 litrů, odpovídající všestrannému zaměření celého vozu. Vyšší posed a velké prosklené plochy zase znamenají velmi dobrý přehled o okolí.
Pokud uvažujete o odolném, multifunkčním vozidle s pohonem všech kol, které vás doveze na konec světa a zpátky, je Land Cruiser tím pravým. Aktuálně je nabízen ve čtyřech různých výbavách za ceny od 1 465 000 Kč až po 1 850 000 Kč za plně vybavený model Executive. Bohatě stačí i zlatá střední cesta…
Plusy:
Schopnosti, vylepšená dynamika, ovládání, variabilita.
Minusy:
Hlučnější projev motoru, laxní převodovka.