Praha budoucnosti. Pojedou Pražané přímo na letiště? Výstava ukazuje možné proměny města
vize Prahy
Praha plánuje v příštích letech desítky projektů, které mají podobu hlavního města či jeho částí zásadním způsobem proměnit. Dlouholeté debaty se vedou například o nutnosti zlepšení dopravní obslužnosti – výstavbě železnice či metra na ruzyňské letiště nebo plánované výstavbě linky metra D. Jednou z priorit jsou dlouhodobě pražské mosty, jejichž stav je v moha případech kritický. Téměř 80 staveb či plánovaných rekonstrukcí je nyní k vidění v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Kromě projektů revitalizací náměstí či páteřních tepen města se jednotlivé části výstavy, jejichž výběr měl na starost architekt Adam Gebrian, zaměřily například i na výstavbu nových bytů a bytových komplexů. Nedostatek především nájemních bytů je dlouhodobým problémem hlavního města, pražská koalice je podle radního pro bydlení Adama Zábranského plánuje řešit mimo jiné analýzou všech pozemků, na nichžh by mohly vyrůst městské bytové domy.
Jedním z očekávaných projektů je i revitalizace náměstí v centru města, pozornost vzbuzuje například projekt proměny Karlova náměstí. „Snažili jsme se akcentovat ta místa, která dlouhodobě leží ladem a už potřebují nějakou proměnu,“ uvedl v České televizi ředitel IPR Ondřej Boháč ke způsobu, jakým byly projekty vybírány. „Naším cílem je, aby se to náměstí zpříjemnilo, aby tam lidé chodili raději než dnes,“ uvedl Ondřej Boháč s tím, že základní rozvržení náměstí má zůstat stejné. „Teď jsme ve fázi, kdy skončila soutěž, následovat bude schvalování projektové dokumentace a technická jednání,“ dodal k předpokládané realizaci projektu ředitel institutu.
Jedním z dlouhodobých problémů Prahy je také doprava na ruzyňské letiště. To na rozdíl od mnohých jiných evropských letišť dosud nemá přímé dopravní spojení s centrem města – lidé cestující hromadnou dopravou tak stále musí na nejbližší stanici metra dojíždět autobusem. Jedním ze zamýšlených a v současné době nejpravděpodobnějších řešení je výstavba železničního koridoru, který by měl do roku 2028 spojit Kladno, centrum Prahy a především největší české letiště.
Nová studie k Vltavské
Praha se dlouhodobě potýká s i s dalšími problémy. Během loňska vyšel najevo havarijní stav řady páteřních mostů ve městě. Technická správa komunikací už v březnu vydala zprávu o stavech mostů, které jsou ve špatném stavu. TSK seřadila kategorie do sedmi stupňů, přičemž už pátá kategorie znamená špatný stav. V něm se ocitá na sedm desítek mostů, které jsou delší než sto metrů. V šesté kategorii se ocitá na dvacet takových mostů. Na problémy se stavem mostů upozornilo začátkem lonského roku zhroucení lávky v Tróji, v průběhu roku došlo kvůli havarijnímu stavu k částečnému uzavření Libeňského mostu a mostu u stanice metra Vltavská. Tam město v souvislosti s opravou plánuje rozsáhlé změny.
„Bylo by chybné celý prostor znovu zakonzervovat obnovou stávajícího stavu. Vltavská potřebuje nové řešení, které obnoví obyčejný městský obytný prostor, ve kterém chodci nebudu nuceni překonávat důmyslný systém nor a podchodů. Dopravní problém by se měl řešit rychlým provizorním řešením. Zároveň pak budeme pokračovat v projektové přípravě výsledného řešení, které zahrne budovu filharmonie a jejího předprostoru,“ řekl již dříve pro Echo24 bývalý ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček (TOP 09).
Urbanistickou studii k plánovaným změnám v okolí mostu na Vltavské chystá i IPR. Studie má být hotová na jaře, sloužit bude jako podklad pro proces schvalování plánované zástavby oblasti. Při rozhodování během budoucí výstavby nebude studie závazná. „Pokud nebude chtít stavební úřad rozhodnout v souladu se studií, bude to muset náležitě zdůvodnit,“ uvedl na začátku ledna mluvčí IPR Marek Vácha. Již v prosinci město schválilo zpracování projektové dokumentace Dvoreckého mostu, více jsme psali zde.