Třetí stávka za měsíc. Protest na německých dráhách se dotkne i českého průmyslu

STÁVKA V NĚMECKU

Třetí stávka za měsíc. Protest na německých dráhách se dotkne i českého průmyslu
Strojvedoucí nákladní dopravy německých drah vstoupili do třetí stávky. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Německou železnici potřetí za posledních 30 dní ochromila stávka části zaměstnanců německých drah Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) potvrdil, že strojvedoucí nákladní dopravy zahájili protest v ohlášených 17:00. Od čtvrtka se ke stávce, která skončí příští týden v úterý nad ránem, přidali i jejich kolegové z osobní dopravy.

"Když řekneme, že začneme v 17:00, tak to také dodržíme," řekl mluvčí GDL. "Stávka začala podle plánu," dodal. Výpadky provozu nákladních vlaků budou mít dopad především na ocelářský, automobilový a chemický průmysl. Do problémů se dostanou také výrobci, kteří svou produkci založili na aktuálních potřebách klientů a bez nadbytečného skladování. Experti nicméně poznamenávají, že s potížemi se mohou potýkat i ti, kteří sklady využívají, neboť pětidenní stávka je pro chod hospodářství mimořádně dlouhá.

Stávka bude mít podle analytiků dopad i na sousední státy, které jsou s Německem hospodářsky úzce provázány. Protest strojvedoucích totiž naruší zásobovací řetězce v celém regionu.

Německé dráhy se stávkou, která je třetí za posledních 30 dní, nesouhlasí a považují ji za přehnanou. Šéfka nákladní divize DB Cargo Sigrid Nikuttaová poznamenala, že kvůli protestu ztratí dopravce zákazníky, kteří navíc místo železnice využijí méně ekologické silniční transporty.

O klíčové klienty DB nechtějí přijít a již předem avizovaly, že po dohodě se zákazníky určí prioritu vlaků tak, aby se podařilo doručit důležitý náklad včas. DB nyní obstarávají zhruba 40 procent nákladní dopravy na německé železnici, zbývající podíl připadá na konkurenční dopravce.

Spolupředseda poslanecké frakce postkomunistické Levice Dietmar Bartsch vyzval kancléřku Angelu Merkelovou, aby do sporu státem vlastněných drah DB a odborů zasáhla. "Kancléřka musí stávce zabránit a přikázat vedení drah, aby požadavky odborů splnilo," řekl. K takovému kroku se ale Merkelová nechystá. Její mluvčí Steffen Seibert řekl, že Merkelová doufá, že obě strany konfliktu dosáhnou rychlého řešení.

Seibert rovněž uvedl, že kancléřka se do sporů o výši mezd zásadně nevměšuje, protože v zájmu zachování autonomie kolektivního vyjednávání je na zúčastněných stranách, aby společně dospěly ke kompromisu.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

DB nabízejí vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19. O příspěvku pro tento rok ale chtějí jednat.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články