Babiš rozjel kampaň k EET. Lékařům a učitelům slibuje miliardy na platy
Předvolební kampaň za státní peníze?
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) rozjel avizovanou mediální kampaň na podporu elektronické evidence tržeb (EET). Na televizních obrazovkách se začal objevovat spot cílený nikoli na podnikatele, ale na veřejnost. Lidem v reklamě ukazuje, co všechno bude možné za získané peníze pořídit. Mluví přitom až o 18 miliardách korun. Reklamu kritizuje například Babišův koaliční partner Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), podle kterého by měla být především „vysvětlovací“. Na kampaň šlo ze státní kasy téměř 30 milionů korun. EET by měla začít fungovat od 1. prosince.
„Víte, co znamená 18 miliard? To jsou třeba platy zdravotníků a vybavení 18 nemocnic, nebo za to může být 140 škol a školek, nebo 280 kilometrů modernizovaných železnic, nebo pětistovka měsíčně navíc důchodcům nebo 900 dětských hřišť, nebo 2700 špičkových hasičských aut, nebo 4 500 měsíčně navíc pro učitele,“ říká v reklamním klipu mužský hlas.
„Až 18 miliard ročně navíc pro nás všechny se vybere díky elektronické evidenci tržeb. Etržby férově pro všechny,“ dodává se ve spotu. Klip je částečně animovaný. Obrací se zejména na lékaře, učitele či důchodce, tedy sociální skupiny obyvatel, které dlouhodobě volají po vyšších platech a důchodech.
Částka 18 miliard korun, kterou by mělo ministerstvo financí vybrat v důsledku zavedení EET, vznikla podle mluvčího Babišova úřadu Michala Žurovce odhadem na základě zkušeností ze zahraničí. „Jde o konzervativní odhad, který vychází z nárůstu tržeb v zemích, kde byla už elektronická evidence tržeb zavedena. Suma byla převedena na české podmínky na základě ekonomických ukazatelů,“ uvedl deníku ECHO24.cz mluvčí Žurovec.
Podporu hledá Babiš nejdříve u veřejnosti
Televizní spot, který se objevil například v neděli v rámci reklamního bloku během přenosu prestižního tenisového turnaje French Open vysílaného na sportovním kanále České televize, však podnikatelům fungování EET nijak nepřibližuje. První fáze kampaně je zaměřená na popularizaci online pokladen u veřejnosti.
„Informativní spoty pro podnikatele budou následovat. Zatím cílíme na veřejnost, i jí je potřeba EET vysvětlit,“ komentovala mluvčí pro Generální finanční ředitelství Petra Petlachová s tím, že reklamy se postupně objeví i v rádiích, tisku a online médiích, a to napříč spektrem.
Podobu dalších spotů a inzerce zatím ministerstvo financí bedlivě střeží. Reklamy odmítá bez jasného důvodu poskytnout. Stejně tak finanční správa, která má kampaň přímo na starosti: „Prostě to tak je,“ uvedla Petlachová. V nejbližších dnech by se prý měly reklamy objevit na informačním portálu Etrzby.cz.
Na realizaci kampaně šlo z rozpočtu Babišova resortu téměř 30 milionů korun. Zakázku na kreativní řešení v hodnotě 2,95 milionu korun vysoutěžila mediální agentura McCann Erickson Prague. Ke kampani se ale nechtěla vyjadřovat. „Podle čerstvých informací vás, co se týče kampaně k EET, musím odkázat na ministerstvo financí,“ uvedla serveru pracovnice firmy. Zbytek peněz šlo na nákup mediálního prostoru, zakázku získala společnost PHD.
Bělobrádek: Peníze rozděluje vláda, nemají na sobě ‚mašličky‘
První reklamní spot vypuštěný v rámci kampaně k EET vyvolal zatím spíše negativní ohlasy. Lidé na sociálních sítích Andreje Babiše obviňují z populismu a z vytvoření předvolební kampaně za státní peníze. „Politická reklama v ceně ročního příjmu 200 důchodců udělá důchodce spokojené! Nedělá z nás někdo tak trochu blbce?“ komentoval na Twitteru Babišův exnáměstek Lukáš Wagenknecht.
Resort financí kritiku odmítá. Sám Andrej Babiš na dotazy deníku ECHO24.cz nereagoval. Pro Hospodářské noviny uvedl, že osvětou směrem k veřejnosti chce, aby si „uvědomila, že elektronická evidence tržeb je něco, co přinese významné množství peněz do rozpočtu, které potom bude možné dát na spoustu užitečných věcí.“
Výhrady vůči kampani má i Babišův koaliční partner a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Podle mého názoru by kampaň měla být vysvětlovací, protože podnikatele zatím vůbec nevědí, co pro ně bude EET znamenat. Jinak učitelkám atd. nepřidá peníze EET, ani ministr financi, ale vláda. Peníze z daní se rozdělují jako celek, nemají na sobě ‚mašličky‘,“ reagoval na dotaz deníku ECHO24.cz Bělobrádek.
Spolu s kampaní v médiích ministerstvo financí plánuje spustit také testovací prostředí pro IT vývojáře. V srpnu úřad zřídí kontaktní místo a od září začne podnikatelům přidělovat autorizační údaje k evidenci tržeb. Od listopadu pak MF zahájí pro podnikatele možnost testovací komunikace s úřady, aby si EET vyzkoušeli. Resort již dříve také spustil oficiální web EET Etrzby.cz.
EET by měla být v první fázi spuštěna od 1. prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou do ní zapojovat v následujících měsících. Od března příštího roku budou muset evidovat tržby maloobchodní a velkoobchodní firmy.