Pilot havaroval s Airbusem úmyslně. Kolega bušil na dveře kabiny marně
Havárie airbusu
Francouzská prokuratura oznámila krátce po polední naprosto nečekanou informaci, která se týká letadla Germanwings, ve kterém zahynulo 150 lidí. Kopilot patrně navedl letadlo k havárii úmyslně.
Osmadvacetiletý kopilot Andreas Lubitz byl v kabině v době havárie sám, kapitána stroje dovnitř nepustil záměrně a úmyslně zahájil klesání. Až do okamžiku nárazu byl naživu, oznámila francouzská prokuratura. „Kopilot tím, že záměrně odmítl otevřít kapitánovi dveře kabiny a spustil tlačítko, kvůli kterému začalo letadlo ztrácet výšku, měl vůli zničit letadlo,“ uvedl francouzský žalobce Brice Robin.
„Kopilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (kopilot) umožnil,“ uvedla prokuratura. „Využil chvíle nepřítomnosti kapitána,“ dodala prokuratura s tím, že nemá žádný náznak, že by se jednalo o teroristický čin. Dech osmadvacetiletého kopilota byl prý až do nárazu klidný a neřekl ani slovo.
Čtěte také: Kdo byl pilot, který zabil 150 lidí? Mladý Němec, který létal krátce
Vedení společnosti Germanwings na tiskové konferenci uvedlo, že si podobnou situaci nedokázali představit ani v nejhorších snech. „Prověřujeme kandidáty důkladně z hlediska kognitivních a technických znalostí, stejně tak jejich psychologické profily,“ uvedl Carsten Spohr předseda představenstva společnosti Lufthasa, pod kterou Germanwings spadají. Carsten Spohr si osobně nedokáže vysvětlit, co pilota k jeho tragickému jednání vedlo.
„Oba piloti příslušnými testy prošli, a to v belgických Brémách a v USA. Kopilot začal svůj výcvik v v roce 2008, poté pracoval několik měsíců jako letecký doprovod. V roce 2013 nastoupil jako kopilot u Germanwings. I jeho letecký výkon byl dosud bez jakýkoliv problémů, uvedl Spohr.
Kopilot navedl letadlo k zemi mlčky
Poté, co francouzská prokuratura zveřejnila šokující informace ohledně posledních okamžiků letu, se zablokoval oficiální profil kopilota Andrease Lubitze na Facebooku. Španělským médiím se ale ještě dříve podařilo získat fotografii pilota, která se s neuvěřitelnou rychlostí začala po internetu a do dalších médiích:
First picture of #GermanWingsCrash co-pilot Andreas Lubitz http://t.co/DL9xrx73nP pic.twitter.com/ZO7dWE8jrd
— Evening Standard (@standardnews)
26. Březen 2015
Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedou běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu. „Ze záznamů je slyšet šoupání židle. Kopilot pak zůstal sám v kabině a zmáčkl tlačítko na klesání,“ řekl žalobce Brice Robin.
V kabině bylo prý slyšet pouze dýchání, což znamená, že kopilot byl stále na živu a při vědomí, pak bylo slyšet nouzový signál od kontrolní věže, ale kopilot na něj neodpovídal. V kabině seděl mlčky. Kontrolní věž tísňové volání opakovala, opět bez odezvy.
„Kapitán venku lehce klepal na dveře, ale nikdo se neozýval,“ popsal deníku The New York Times záznamy nejmenovaný člen vyšetřovacího týmu. „A pak udeřil na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval.“ Podle vyšetřovatele je na záznamu slyšet, že se marně pokouší vyrazit dveře. Od teroristických útoků ze září 2001 je z bezpečnostních důvodů nemožné otevírat dveře pilotní kabiny zvenčí.
Ze záznamů černé skřínky byly dále slyšet první náraz, nejspíš sklouznutí po povrchu, letadlo se na chvíli zřejmě ještě dostalo do vzduchu.
Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem.
Podle serveru airlive.net byl autopilot letadla přenastaven z 38 tisíc stop na pouhých 100, což odpovídá přibližně 30 metrům:
News: Autopilot was manually changed from 38,000ft-100ft (ADS-B/ModeS data) via @flightradar24 pic.twitter.com/cGNxWmx7uu – @PollyR_Aviation
— AirLive.net (@airlivenet)
26. Březen 2015
Aerial footage of #Germanwings crash site shows debris scattered over kilometres http://t.co/QCpdeU1VgL pic.twitter.com/B2Jd1v2k62
— smh.com.au (@smh)
24. Březen 2015
Černou skříňku zaznamenávající hovory v kokpitu objevily pátrací týmy již v den nehody a úřady hovořily o tom, že obsahuje „použitelné údaje“.
Při havárii podle seznamu zahynulo 72 Němců a 50 Španělů. Po třech lidech zahynulo ze Spojených států, Británie, Kazachstánu a Argentiny, po dvou z Austrálie, Kolumbie, Mexika, Venezuely, Japonska a Íránu a po jednom z Nizozemska, Dánska, Belgie a Izraele. Soupis je sestaven na základě údajů německé nízkonákladové aerolinky Germanwings, jejíž stroj se zřítil, a prohlášení jednotlivých vlád, proto se údaje od těch původně zveřejněných liší.
Čtěte také: Pátrání na místě tragédie obnoveno, černá skříňka poškozená
Policie ani vládní představitelé sice žádnou možnou příčinu tragédie nevyloučili, za nejméně pravděpodobný ale označili případný teroristický útok. Jako málo pravděpodobné vidí úřady rovněž explozi či náhlý pokles tlaku v kabině.
#LIVE : Airbus #A320 with 150 onboard crashes in Alps http://t.co/FGOS39lBgt pic.twitter.com/JwLMhlyYyl
— FRANCE 24 English (@France24_en)
24. Březen 2015
Čtěte také: Selhal počítač, poklesl tlak? Proč spadl nejúspěšnější airbus?
Airbus A320 německých nízkonákladových aerolinek Germanwings nad Francií začal v úterý dopoledne náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 000 metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor. Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu.
Záchranáři v průběhu středy nalezli první pozůstatky obětí a nyní v těžko přístupné oblasti francouzských Alp pokračují se zajišťováním místa havárie a hledáním zbývající druhé černé skříňky s technickými údaji o letu.