Z oblečení od Ivanky Trumpové se stal nástroj politického boje
Reklamka Bílý dům
Byznys rodiny amerického prezidenta Donalda Trumpa se stal v USA ostrým předmětem sporu. Trumpova dcera Ivanka nabízí totiž pod svou vlastní značkou módní oblečení, proti jehož nákupům protestují v kampani Drop Your Wallet lidé po celých USA. Řetězec Nordstrom minulý týden všechny kolekce prezidentovy dcery stáhl, údajně ovšem pouze kvůli špatným prodejům. Na toto rozhodnutí však reagoval rozhořčený Trump, který na oficiálním prezidentském účtu sdílel svůj soukromý kritický příspěvek vůči řetězci. K nákupu oblečení z kolekce Ivanky Trump pak navíc vyzvala i přední poradkyně prezidenta Kellyanne Conwayová.
Americký obchodní řetězec Nordstrom se minulý týden rozhodl vyřadit oblečení vyráběné firmou dcery prezidenta Donalda Trumpa Ivanky. Stalo se tak po několika dnech protestů, k nimž po celých Spojených státech vyzývali aktivisté právě kvůli propojení byznysu rodiny současné hlavy státu s jeho novou rolí. Nordstrom zdůvodnil rozhodnutí faktem, že oděvy se značkou Trumpové se neprodávají tak, jak si obchod představoval. K podobným krokům prý sahá běžně i u jiných výrobců.
Značka Ivanka Trump Colection, která se zaměřuje na kolekci oblečení, šperků a módních doplňků, zklamala krátce po Nordstromu i dalšího prodejce, luxusní obchod Neiman Marcus Group, který podle webu Yahoo News stáhl z prodeje její šperky.
Rozčílená reakce amerického prezidenta na sebe nenechala dlouho čekat. „Nordstrom se zachoval tak neférově k mé dceři Ivance. Je skvělá, vždycky na mě tlačí, abych dělal správné věci. Hrůza!“ napsal Trump ve středu na svém soukromém twitteru. Rozčílený příspěvek však později sdílel i na oficiálním účtu prezidenta USA. Akcie firmy v reakci na Trumpovo obvinění klesly téměř o procento.
Trumpa se zastala ještě v tentýž den i jeho poradkyně Kellyanne Conwayová. „Udělám tady bezplatnou reklamu. Jděte a všichni si kupujte Ivančiny výrobky, najdete je na internetu,“ prohlásila Conwayová v rozhovoru s televizní stanicí Fox News s tím, že její oblečení a módní doplňky jsou skvělé.
Podle deníku The New York Times tím porušila etická pravidla zaměstnanců federálních úřadů, kteří nesmějí využít své postavení pro propagaci výrobků či služeb. „Neexistuje jasnější příklad porušení tohoto zákazu, než když využijete svého úředního postavení a učiníte ze sebe chodící reklamu na výrobky či služby soukromého jedince. Pokouší se (Conwayová) celkem tvrdě pomoci k zisku Ivance a tím i prezidentově rodině,“ řekl listu profesor ústavního práva z Harvardovy univerzity Laurence Tribe.
Do kritiky Conwayové se pustil republikánský předseda sněmovního výboru pro dohled nad vládními úřady Jason Chaffetz, podle něhož byl její postup „špatný, jednoznačně za hranicí, neakceptovatelný“. Chaffetz spolu se svým demokratickým kolegou z výboru Elijahem Cummingsem kvůli propagaci zboží Trumpovy dcery hodlá napsat dopis prezidentovi, aby jej upozornil na nepřípustnost podobných praktik.
Čtěte také: Trumpova poradkyně označila lež za alternativní fakta
Mluvčí Bílého domu Sean Spicer dnes na dotaz novinářů uvedl, že Conwayové se kvůli reklamě „dostalo doporučení“, aniž věc dále komentoval.
Spicer před novináři prohlásil, že účast veřejnosti na inauguraci byla vůbec nejvyšší jak na místě, tak u televizních obrazovek. Ze srovnávacích fotografií, které přinesly téměř všechny velké sdělovací prostředky, bylo ale jasné, že na inauguraci Trumpova předchůdce Baracka Obamy přišlo mnohem více lidí.
„Alternativní fakta nejsou fakta, to je lež,“ řekl moderátor pořadu Meet the Press Chuck Todd, když Conwayová tvrdila: „Vy říkáte, že je to lež, ale oni – náš tiskový mluvčí Sean Spicer – poskytli alternativní fakta.“