Seat Ibiza: Slušná volba do města i okolí

SEAT

Seat Ibiza: Slušná volba do města i okolíAUTO TEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Tentokrát jsem vyzkoušel normální, malé auto do města s cenovkou kolem 300 000 Kč. Španělská sestra oblíbené fabie láká zejména na živější exteriér, ale jaké jsou její další přednosti?

Malá auta jsou důležitým segmentem – od ledna do září 2015 se jich u nás prodalo celkem 34 475. Z toho největší tržní podíl samozřejmě zabírá domácí Škoda Fabia (14 868 aut, podíl přes 43 %). A jak je na tom šmrncovní Seat Ibiza, vyjíždějící v podstatě se stejnými motory a na stejné platformě? Nevede si špatně, patří mu celkově čtvrtá příčka, pětiprocentní tržní podíl a 1725 prodaných aut během devíti měsíců.

A vypadá k světu. Testovaná verze byla navíc vybavena efektními zlatými zpětnými zrcátky, koly a v interiéru pak zlatými rámečky kulatých výdechů topení. Fajn, akorát to není zrovna chlapské auto, bylo jasné, že takhle ozdobený vůz se hodí spíše pro slečnu nebo dámu. Nevadí, dokud není auto růžové, dá se to zvládnout…

Vyvážené auto

Interiér Ibizy je jednoduše koncipovaný, nehraje si na žádné extravagance (jako například francouzské vozy této třídy), je vytvořen s ohledem na funkčnost. Testovaná verze má pouze malý displej (dotykový), jeho ovládání není úplně ideální, musíte si zvyknout na menší rozměry. Alespoň že rychle načítá hudbu a reaguje. Už při prvním nastupování musím zmínit jednu věc, která mně na Ibize vadila celou dobu testu – má totiž ostrý konec vystouplé palubky, o niž jsem si nejen já, ale i spolujezdec několikrát narazil koleno. Takový detail, ale otravný.

Pod kapotou testovaného vozu najdeme motor 1.2 TSI, tedy malý benzinový čtyřválec o výkonu 90 koní, krmený pro dostatek točivého momentu (160 Nm již od 1400/min) turbodmychadlem. Na volnoběh si čtyřválec občas zahoupe otáčkami, takže ho pobízím plynovým pedálem. Při jízdě už tento drobný neduh necítím. Motor se celkem ochotně vytáčí a je patrné, že malé turbo se roztáčí už v nízkých otáčkách. Charakter motoru je celkem příjemný, ačkoliv mu chybí gradace výkonu. Zrychlení na stovku mu zabere 10,7 s a rozjede se na 184 km/h. Pro běžné ježdění a popojížďky po městských oblastech je fajn (kromě drobnosti zmíněné níže) a řekne si o cca 6,5 l / 100 km. Dálniční jízda do rychlosti 140 km/h je také v pořádku, spotřeba se dostává k 7 l / 100 km. Na okreskách je patrná lehkost auta a jeho příjemné řízení, se kterým se ochotně vrhá do zatáček. Podvozek zvládá nerovnosti bez problémů, i na větších (17palcových) kolech nerázuje a chová se komfortně. V tomto ohledu mě malé autíčko příjemně překvapilo. Navíc ještě zmíním citlivě dávkovatelné brzdy a přesné a snadné řazení. Ibiza je z hlediska jízdních vlastností vyvážené auto, s nímž se rychle sžijete. Výhodou je také obratnost malého vozu o celkové délce 4061 mm. Mám ale ještě jednu důležitou připomínku – týká se odstupňování pětistupňové převodovky. Je zde totiž velký odstup mezi jedničkou a dvojkou, což má za následek to, že se při pomalé jízdě nejde moc dobře rozjet na dvojku. Je to patrné například při příjezdu na kruhový objezd – přibrzdíte si, pak máte volno a chcete zrychlit, jenže motor se začne dávit a nechce jít do otáček. Je třeba podřadit. Tohle není pro městské cestování dvakrát příjemné, věřím, že zejména slečnám a dámám to může zbytečně přidělávat starosti. Nevybavuji si, jak je to s jinými motory, ale u slabšího 1.2 TSI je to výrazné.

Rezervy v interiéru

Vnitřní prostor však optimálně vyřešen není. Vadil mi tvar odkládacích schránek ve dveřích, ze kterých mi neustále něco vypadávalo. Dva držáky na nápoje jsou umístěné pod středovým tunelem, kde jsou trochu utopené, ale jinak je to v pořádku. Dalších odkládacích míst není mnoho. Na zadní sedadla se dva dospělí vejdou s menšími omezeními. Zavazadelník o hodnotě 292 l (po sklopení opěradel až 430 l) je průměrný a odpovídá celkové velikosti vozu.

Audio a info
Střední výbava Style disponuje dostatečným systémem Smart Connect, který v sobě propojuje 5palcový barevný dotykový displej, rádio, USB, vstup AUX, slot na SD kartu a šestici reproduktorů. Systém je dle mého názoru pro model plně postačující, audio hraje slušně i rychlost a funkčnost rozhraní jsou spíše lepší než horší. Komu by to nestačilo, může si připlatit slušných 6600 Kč za lepší systém MirrorLink, který už si poradí s chytrými telefony a nabídne řadu různých funkcí. V tomto autě mi ale připadá zbytečný.

Po týdnu ježdění s Ibizou už vím, co a jak. Auto je příjemné, ale má své nedostatky, které mi lezly na nervy. Určitě bych v případě zájmu vyzkoušel různé motory, třeba i naftové (pokud jezdíte delší vzdálenosti).

Ceny Ibizy nejsou zbytečně vysoké – testovaná verze ve slušné střední výbavě Style (kterou doporučuji, obsahuje vše potřebné) stojí s motorem 1.2 TSI 300 900 Kč, což je slušná cena. Stejně výkonný motor 1.4 TDI (tedy naftový) stojí o nesmyslných 83 000 Kč víc, což se u takto malého auta rozhodně nevyplatí.

Plusy:

Řízení, komfortní podvozek, slušná spotřeba

Minusy:

Ostrá hrana palubní desky, zpřevodování

Verdikt:

Mezi normálními autíčky do města se Ibiza jeví jako slušná, relativně stylová volba. Má však své nedostatky, které vám mohou trochu otravovat život. V případě zájmu o konkrétní model určitě doporučuji vyzkoušet více motorizací než pouze testovanou 1.2 TSI. Zjistěte si také, zda vám budou vyhovovat její vnitřní rozměry.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články