Boeing kroužil a pak havaroval. Ruský pilot ve větru přistál i vzlétl

Tragédie letadlo FlyDubai

Boeing kroužil a pak havaroval. Ruský pilot ve větru přistál i vzlétlNOVÉ 2
Svět
Echo24
Sdílet:

Pilot Uralských aerolinek Rifa Sadykov rozporuje tvrzení o tom, že nad letištěm v Rostově na Donu panovaly v sobotu v noci těžké povětrnostní podmínky. Jemu samotnému se přibližně ve stejné době, kdy Boeing 737-800 pilotovaný kyperským kapitánem kroužil nad letištěm a následně havaroval, podařilo v Rostově přistát a pak i vzlétnout. „Byly to normální provozní podmínky, nic složitého,“ řekl ruský pilot v rozhovoru pro Lifenews.ru.

Nejčastěji zmiňovanou možnou příčinou tragické havárie Boeingu 737-800, který se v sobotu časně ráno s 62 lidmi na palubě zřítil poblíž rostovské přistávací dráhy, jsou povětrnostní podmínky. Havarovaný stroj (rok výroby 2011) na lince z Dubaje patřil nízkonákladové společnosti FlyDubai. Pilotoval ho kyperský pilot Aristos Socratous, který měl nalétáno 5700 hodin. Jeho letoun kroužil nad letištěm, než došlo k osudnému pádu, téměř dvě hodiny. Podle některých médií a i záznamu na videu v tu dobu v Rostově pršelo a silně foukalo. 

Ruský pilot: „Jak jsem to pochopil, tak posádka nebyla zvyklá na takovéto podmínky, obyčejně létají za lepšího počasí. Nebyla zvyklá na poryvy větru. Ale pro nás je tohle normální.“.

To, že by v Rostově panovaly špatné povětrnostní podmínky, však rozporuje ruský pilot Uralských aerolinek Rifa Sadykov. Jemu se podařilo v inkriminovanou dobu v Rostově s letadlem přistát i vzlétnout.

Stroj pilotovaný Sadykovem přistálo v Rostově v 23.30 – tedy jen několik minut předtím, než se o první přistání pokusil kyperský pilot s 55 pasažéry v letadle FlyDubai. Vítr měl podle něj zpočátku směr 250 stupňů, pak – když šel na přistání – se změnil na 230 stupňů. „Nic zvláštního jsem při přistání necítil. Byly to normální provozní podmínky, nic složitého,“ říká velitel ruského letadla, který připustil, že ve vzduchu trochu něco poletovalo.

Za hodinu a půl pak Sadykovovo letadlo zamířilo z Rostova na Donu do Uzbekistánu. „Počasí během vzletu bylo také zcela normální, jen mírně poprchávalo. Vzlet se uskutečnil v normálním režimu,“ řekl ruskému webu. A dodal, že slyšel i konverzaci dispečera s letadlem společnosti FlyDubai. „Dali mu povolení k přistání, normálnímu přistání, nic zvláštního,“ uvedl ruský pilot.

„Jak jsem to pochopil, tak posádka nebyla zvyklá na takovéto podmínky, obyčejně létají za lepšího počasí. Nebyla zvyklá na poryvy větru. Ale pro nás je tohle normální,“ dodal.

Letadlo ve vzduchu provedlo devět oblouků

Server specializující se na trasy a pohyby letadel Flightradar24.com popisuje celou čtyřhodinovou trasu z Dubaje a další více než dvě hodiny vyčkávání na zlepšení podmínek. Po prvním pokusu boeingu o přistání v čase 23.42, kdy nejnižší bod letadla byl zaznamenán 500 metrů nad zemí při rychlosti 200 kilometrů za hodinu, nabralo letadlo znovu rychlost i výšku a odletělo vyčkávat na zlepšení podmínek. 

Podle zprávy stanice Rossija24 chtěl pilot přerušit i osudný druhý přistávací manévr o dvě hodiny později. „V okamžiku, kdy chtěl zahájit další oblet, se něco stalo a stroj se zřítil,“ řekl televizní zpravodaj s odvoláním na vyšetřovatele.

Ke stejnému závěru dospěli i experti na webu flightradar24, který pracuje se satelitními daty. Boeing už prý znovu začal stoupat, když najednou spadl z oblohy jako kámen.

Při vyčkávání na další přiblížení bylo letadlo po celou dobu ve výšce čtyř a půl kilometru nad zemí a jeho rychlost se měnila v závislosti na prolétávání zatáček. Po provedení devíti oblouků se v čase 1:28 kapitán rozhodl pro druhé přiblížení k letišti. Letoun se při druhém pokusu dostal podle záznamu do nejnižší výšky 321 metrů nad zemí, pak začal znovu nabírat rychlost a znovu stoupat. V předposledním měřícím čase se letadlo nachází více než kilometr nad zemí při rychlosti 342 kilometru za hodinu. Úplně posledním záznamem je propad výšky na 281 metrů, rychlost ale přitom stoupla na 364 km/h.

Posádka byla mezinárodní

Kapitán letadla pocházel z Kypru a mezi členy posádky byli občané Kolumbie, Kyrgyzstánu, Ruska, Španělska a Seychel, uvedl web RT News.

K nehodě letounu FlyDubai došlo zhruba kolem 1:50 SEČ. Letadlo se po dopadu na zem roztříštilo na kusy, které se rozptýlily do vzdálenosti 1,5 kilometru. Následně se vznítilo. Po rozednění začaly trosky vraku prohledávat týmy asi 700 záchranářů. Nalezeny byly už obě černé skříňky z letadla, uvedl Interfax.

Z pravidelné zprávy o počasí METAR, která byla vydána v Rostově v čase 1:30, tedy několik minut před pádem, je podle kódových označení patrné, že na letišti a v jeho okolí byla slabá dešťová přeháňka při viditelnosti 6 kilometrů. Ve zprávě je také část začínající slovem TEMPO, ta udává změnu meteorologických podmínek v přechodném charakteru, kde je uvedeno, že viditelnost je pouhý jeden kilometr.

 

Na případu již pracuje ruská vyšetřovací komise a zatím vydala tři možné varianty pádu Boeingu 737-800. Jedná se o technickou závadu, pád v důsledku nepříznivého počasí nebo selhání lidského faktoru. Celé vyšetřování má probíhat zhruba dva měsíce, uvádí ruský server sputniknews.com.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články