OBRAZEM: Festival poctil Danielu Kolářovou a odhalil film o Haškovi

REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ

Herečka Daniela Kolářová a moderátor Marek Eben před Karlovarským městským divadlem. Foto: KVIFF
17
Panorama

Karlovarský festival se pomalu blíží ke konci, ale stále nabízí bohatý program: dnešním zlatým hřebem je projekce filmové komedie Kulový blesk, který je poctou herečce Daniele Kolářové. Do Karlových Varů také přijela delegace dramatu Fremont, který soutěží v Hlavní soutěži o Křišťálový glóbus. Kromě filmů ale festival také vypravil festivalový vlak k filmovým lokacím v regionu nebo nabídl večerní stand-up show. Na festivalu byl také nově představen chystaný film o Jaroslavu Haškovi, který bude režírovat David Laňka.

Herečka Daniela Kolářová na 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech převezme Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary od Jiřího Bartošky. Jako poctu slavné české herečce festival uvedl kultovní filmovou komedii Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka Kulový blesk z roku 1978. Promítání se symbolicky uskutečnilo v Karlovarském městském divadle, kde sama Kolářová v dětství začínala hrát na divadelních prknech.

Herečka Daniela Kolářová a moderátor Marek Eben.
Herečka Daniela Kolářová a moderátor Marek Eben. Foto: KVIFF

Delegace filmu Fremont.
Delegace filmu Fremont. Foto: KVIFF

Během čtvrtečního odpoledne měl mezinárodní premiéru americký snímek Fremont režiséra Babaka Jalaliho, který vypráví o afghánské imigrantce usazené ve Spojených státech. Mladá žena se snaží řešit osamělost a nespavost nejdříve sama, ale poté si přizve na pomoc svérázného terapeuta. "Může být řešením vzkaz, který Dunia schová do jednoho z tisíců koláčků štěstí? Jemně posmutnělá komedie o hledání sebe sama a o tom, zda je uprchlictví stav aktuální geografické polohy, či mysli. A také o naději, která se může objevit, když ji nejméně čekáme," uvádí festivaloví dramaturgové.

Programová sekce Půlnoční filmy nabídne přesně o půlnoci kultovní akční velkofilmu Cesta draka s Brucem Lee v hlavní roli. V úterý večer karlovarské publikum rozvířilo sci-fi podobenství Říše zvířat, kterou osobně uvedl režisér Thomas Cailley. Drama o vztahu otce a syna se odehrává v blízké budoucnosti, kde vedle sebe žijí lidé a lidsko-zvířecí kříženci. Záhadná síla mění lidi ve zvířata a otec Francois se snaží zachránit svoji ženu, ale vzápětí se začíná chovat divně i jeho syn Emil. Vztahové drama o dospívání a otcovské lásce se mění v thriller se sci-fi prvky.

Kromě filmového programu se festivaloví návštěvníci mohli ve středu vydat na cestu filmovým vlakem, který vyrážel odpoledně z karlovarského nádraží směr Loket. Program speciálního vlaku nabídl návštěvu Lokte s místním průvodce, prohlídku celé řady filmových lokací a muzeí. Zatímco v Domě České televize proběhla debata Čaj o třetí, kde si moderátor Marek Eben pozval odcházejícího generálního ředitele ČT Petra Dvořáka. Bavili se o zvyšování televizních poplatků, směřování největší veřejnoprávní stanice a také o Dvořákově budoucnosti bez ČT.

V podhradí hotelu Thermal a to konkrétně v zákulisí hotelové restaurace proběhla prezentace nového filmu režiséra Davida Laňky Jedna noc. Režisér, autor scénáře a producent Laňka, společně s herečkou Vandou Chaloupkovou, Pavlínou Balnerovou, hercem a zpěvákem Adamem Ernestem a kameramanem Václavem Tlapákem, představil sociální drama o mladých rodičích, kteří se potýkají s finančními problémy a žena začne podnikat v erotickém live-streamu.

"Téma erotických videostreamů se zásadně zpopularizovalo během covidu, kdy nastal velký boom only fans a podobných platforem," řekl režisér David Laňka pro Echo24. Podle kameramana Václava Tlapáka se diváci mohou během příštího jara těšit na "špinavou a velmi barevnou vizuální stránku." Snímek Jedna noc byl natáčen na staré japonské anamorfické objektivy a ve filmovém příběhu vystoupí také hudební kapela v čele s Adamem Ernestem, která zahrála také pro přítomné novináře několik písní z filmu.

Laňka v rámci prezentace na karlovarském filmovém festivalu představil svůj další filmový projekt, kterým je životopisný snímek o Jaroslavu Haškovi. Hlavní roli slavného spisovatel by měl ztvárnit Štěpán Kozub, který s Laňkou natočil povedené drama Spolu a režisér uvedl, že ho inspiroval slavný snímek Miloše Formana Muž na měsíci.

Součástí podvečerního programu na platformě KVIFF.TV Park byla stane-up show. Na pódiu se s mikrofonem a řadou vtipných historek vystoupila populární komička a občasná herečka Ester Kočičková. Také hudební program v Karlových Varech byl nabitý k prasknutí - v Domě ČT vystoupila vycházející rappová hvězda Annet X a Mattoni Life Bar navštívila populární zpěvačka Ewa Farna.