Ballettissimo v Národním
FOTOGALERIE
Baletní soubor Národního divadla od března uvádí novou inscenaci Ballettissimo. Jde o komponovaný večer baletních opusů, které vytvořili tři význační evropští choreografové. Zcela novou choreografii pro Balet ND vytvořil italský choreograf Jacopo Godani, druhá část programu pochází od slavného německého choreografa Uweho Scholze, jehož práci ND uvede vůbec poprvé. Třetí kus je prací šéfa Baletu ND Petra Zusky.
„Večer nemá žádné téma, není o ničem konkrétním, je o tanci, o procesu, o tom, co pohyb dává tělu, a co my naopak jsme schopni dát do pohybu, jak jsme sami schopni dosáhnout určitých cílů v rámci našeho těla,“ popsal Zuska inscenaci. Společné třem choreografiím jsou různé pohledy a možnosti použití klasické baletní techniky v současnosti.
Zuzka také vymyslel název programu. „Podobně jako fortissimo či příbuzné výrazy v italštině znamená ballettissimo jakýsi extrém, výraz extrémní situace. Věděl jsem, že to bude extrém v rámci baletních kroků, zvedaček, piruet, skoků, myslím, že program tomu názvu dostojí. Je velice náročný pro všechny interprety, doufáme, že bude lahůdkou pro diváky,“ uvedl šéf baletu.
Trailer k inscenaci ND Ballettissimo:
Zuskova choreografie na 1. symfonii D-dur Gustava Mahlera večer uvádí. Premiéru měla na světové výstavě Expo v čínské Šanghaji. Šéf baletu říká, že v rámci pohybového slovníku se jedná o jeho zatím nejklasičtější choreografii. Je pro ni příznačná neustálá plynulost pohybujících se tanečníků, nekončící tok proudících těl, která jsou hudbou unášena stále stejným směrem.
Italský choreograf Jacopo Godani vytvořil speciálně pro ND choreografii na hudbu skupiny 48nord. Uskupení experimentální elektroakustické hudby zkoumá hranice improvizované a artificiální hudby. Věnují se tvorbě experimentálních rozhlasových her i hudby pro divadelní a baletní inscenace. Godaniho kus je dynamičtější než druhé dva nejen v použité hudbě, ale i v tanečním projevu.
Čtěte také: Boj s papaláši. Činoherák Ústí získá cenu za statečnost
Godani studoval v mezinárodním tanečním centru Maurice Béjarta v Bruselu. V roce 1990 založil v Bruselu vlastní taneční soubor a nastoupil dráhu choreografa. V letech 1991 až 2000 byl Godani předním členem souboru Frankfurt Ballett Williama Forsytha. Jako tanečník se Godani podílel na Forsythových průlomových choreografiích The Loss of Small Detail, Alie/n A(c)tion, Eidos: Telos a Kammer/Kammer. Od příští sezony bude uměleckým ředitelem a choreografem Forsythe Company, jež je nástupnickým souborem původní Forsythovy skupiny.
Uwe Scholz (1958 až 2004) byl německý tanečník a choreograf, jemuž se přezdívalo evropský Balanchine a který byl mnoho let šéfem baletního souboru v Lipsku. Jeho choreografie se stávají součástí repertoáru všech významných baletních domů pro zvláštní sofistikovanou inovaci baletní techniky, která je typická v jeho abstraktně pojatých choreografických dílech. Balet ND uvede jeho choreografii na Beethovenovu 7. symfonii A-dur.