Přímá volba vnáší do společnosti hysterii. Ten tlak cítím i já, říká Terezie Tománková
PREZIDENTSKÉ VOLBY
Debaty prezidentských kandidátů jsou v posledních předvolebních dnech v centru dění. Pod „palbou“ a drobnohledem diváků i politiků se tak ocitají také hlavní tváře vysílání. „Premiéru“ má i známá tvář zpravodajského kanálu CNN Prima News Terezie Tománková, kterou po debatách prvního kola čeká ve středu závěrečná debata finalistů Andreje Babiše a Petra Pavla. „Role moderátora není jen měřit si v hlavě čas, aby všichni měli stejný prostor,“ říká v rozhovoru s deníkem Echo24.
Pro Vás i CNN Prima News jde o první pokrývání prezidentských voleb. Jaký je to zatím zážitek?
Dílem jsem se na to hodně těšila, dílem je to velká zodpovědnost. Přímá prezidentská volba do společnosti vnáší neuvěřitelnou míru tenze, až hysterie, což vidíme zvlášť v posledních dnech mezi prvním a druhým kolem. Ta kampaň je, jaká je. Lidé mají velká očekávání, která samozřejmě potencují sami ti politici nebo například i prezident, který říká, že rozhodnou televizní debaty. Nevím, na kolik je to pravda, jestli se lidé skutečně mohou rozhodnout až poté, co uvidí, jak se jejich kandidát či protikandidát chová v televizní debatě, je to zajímavé, ale ten tlak na sobě každopádně cítím. Reagují na to a ozývají se mi lidé, které normálně politika na denní bázi nezajímá, nechtějí se o tom bavit, ale když je prezidentská volba, zajímá to zkrátka každého.
Je to velký rozdíl například oproti politickým debatám v Partii?
Už tím formátem, velkým studiem s diváky, kterých je tam kolem dvou set. Vytváří to úplně jinou atmosféru. Na moderátora i účastníky debaty to vytváří tlak, diváci se do toho spontánně zapojují, což jsme viděli i v té debatě, kde byl Petr Pavel, Danuše Nerudová a Andrej Babiš odmítl přijít. Měli touhu se do toho zapojovat, vyjadřovat svůj názor, někdy to bylo možná až moc, ale vytváří to i tlak na ty debatující a je zajímavé sledovat, jak se s tím vyrovnávají. Myslím, že i to pak divák může posoudit.
Debaty kandidátů jsou nyní v centru pozornosti, co všechno obnáší příprava?
Sleduji tu kampaň od začátku do konce, každý den se snažím vidět, slyšet všechny výstupy kandidátů, sledovat a číst či poslouchat všechny jejich rozhovory, sama se trochu připravit na to, s čím budou v debatě operovat, jak budou vystupovat a nachystat protiargumenty a základní fakta, aby nám nemohli lhát. Což se ne vždy úplně povede, ale to je role moderátora. Ne jen si měřit v hlavě čas, aby všichni měli stejný prostor.
Zaskočil vás hodně někdo z kandidátů?
Nemyslím si, že zaskočil. Pravda ale je, že jsem v této kampani neviděla pana Babiše, neviděla jsem ho v jakémkoliv svém pořadu od předvolebních debat před volbami do Poslanecké sněmovny. Sleduji ho tedy jenom zpovzdálí. Nevím, jestli mě ještě něčím překvapí.
Z hlediska formátu televizních kandidátských debat se zvedla diskuze i kritika, zda je fér rozdělovat na základě průzkumů dopředu jednotlivé uchazeče o Hrad. I vy jste zvolili podobný formát.
Zvolili jsme řešení, v kterém jsme rozdělili osm kandidátů do dvou debat, obě se vysílaly v hlavním vysílacím čase, ve středu, ve stejné délce a všem byl poskytnut podobný prostor. V té první debatě bylo pět kandidátů, ve druhé dva, protože pan Babiš nepřišel.
Z pohledu kritiků však chyběla například i v tomto ohledu konfrontace mezi některými kandidáty. Proč jste zvolili tento model?
Jsme soukromá televize a rozhodli jsme se tak proto, že je to pro naše diváky přehledné a komfortní. Když je v debatě osm nebo sedm kandidátů, je to opravdu moc, debata není příliš koherentní a ani to není moc debata, je to spíš anketa. Měli jsme na paměti spíše to, aby to bylo zajímavé a přehledné pro naše diváky, ne pro politiky. Nebylo to nějaké samoúčelné rozdělení, ale na základě průzkumů renomovaných agentur, v kterých byl trend dlouhodobý a jasný.
Ve středu vás čeká poslední debata před druhým kolem, zvažujete nějakou změnu formátu?
I tentokrát bude při debatě živé publikum, ale hlasování pro kandidáty už tam v žádném formátu nebude. Nechceme už tím vstupovat do předvolební kampaně v této hysterické době. Bude to čistě debata, kterou se pokusíme připravit co nejsrozumitelnější, nejpřehlednější a nejspravedlivější k celé té situaci.
Je něco, z čeho se chcete z debat prvního kola poučit?
Za mě ta debata fungovala dobře, kandidáti měli prostor se vyjádřit. I část, kde se sice nevyjadřují vyloženě ke kompetencím prezidenta nebo otázkám, které se k těm kompetencím podle ústavy vážou. Podle mě je důležité, aby voliči věděli a měli přehled o jejich politických názorech, takže není nic špatného ptát se na jejich smýšlení v různých částech života a politiky, aby si voliči udělali obrázek. Za sebe mohu říct, že se pokusím mít debatu pevně v rukou tak, aby to byla debata a ne nějaký útvar, z kterého si divák nic nevezme.
„Hitem“ letošních voleb se staly predikce výsledků, které měla ve spolupráci s agenturou STEM i CNN Prima News. Jak se osvědčily?
My jsme je měli poprvé ve volbách do Poslanecké sněmovny a tam to výzkumníci ze STEM spočítali velmi správně. V určitém momentu uvedli, že Spolu přeskakuje hnutí ANO, ačkoliv průběžné výsledky tento trend ještě ani nenaznačovaly. A znovu se trefili i v těchto volbách v prvním kole, už krátce před čtvrtou hodinou predikce jasně ukazovala, že Petr Pavel bude těsně před Andrejem Babišem první. A trend u Danuše Nerudové a dalších kandidátů trefily predikce naprosto přesně, bavíme se tam o desetinkách procenta. Myslím si, že to byl pro naše diváky velký bonus, znali výsledek už u nižších desítek procent sečtených hlasů. Predikce budeme mít i ve druhém kole.
Sledovanost CNN Prima News v minulém roce rostla, zdá se vám i pohledem celého volebního vysílání, že se vám daří po těžších začátcích lépe etablovat na trhu televizního zpravodajství?
Diváků přibývá, bylo to vidět konkrétně i na volebním vysílání, kde si tu cestu opět našlo víc diváků než při volbách do sněmovny nebo při těch komunálních. To je samozřejmě dané i tím, že je prezidentská volba veřejností hrozně moc sledovaná, pravomoc zvolit si prezidenta přímo občanům zjevně vyhovuje, baví je a sledují zpravodajství a vše na volbu navázané. Jsme za to rádi a děláme vše pro to, aby to rostlo, v kvalitě vysílání se to odráží i v servisu, který divákům přinášíme.