Královna jako firma. Koruna je vedle Microsoftu jednou z nejhodnotnější „značek“ světa
KORUNA JAKO ZNAČKA
Britská panovnice Alžběta II. nebyla pouze nejdéle vládnoucím, ale také nejvýdělečnějším britským monarchou. Tržní hodnota královské rodiny byla vyčíslena na 2,4 bilionu korun a je tak jednou z nejhodnotnějších značek světa, uvádí analytická společnost Brand Finance. Koruna se tak staví po bok světových gigantů jako je Coca-Cola nebo Microsoft, informuje magazín Insider. Kromě toho monarchie pumpuje do britské ekonomiky 1,7 miliardy liber ročně a každý Brit na fungování královské rodiny přispívá zhruba 150 korun, poznamenává ekonom Lukáš Kovanda.
„Monarchie je britským národním pokladem jak symbolicky, tak ekonomicky,“ prohlásil šéf společnosti Brand Finance David Haigh. Královská značka se svojí hodnotou téměř 100 miliard dolarů atakuje největší světové podnikatelské giganty. „Především v době Brexitu je Británie závislá na královské diplomacii, která Commonwealthu dokáže pomoci v rámci obchodních vztahů se zbytkem světa,“ doplnil Haigh.
Monarchie je dokonce hodnotnější než energetický gigant Shell nebo obchodní řetězec Marks & Spencer. Kromě jiného, také díky královně Alžbětě II., se koruně podařilo dostat mezi pětici největších „korporátních značek“ světa. Konkuruje světovým velikánům jako je Coca-Cola, Nike či Microsoft, píše Insider.
Ekonomičtí experti k tomu dodávají, že královská značka zároveň do britské ekonomiky každoročně přináší kolem 1,7 miliardy liber (necelých 50 miliard korun). Osobní majetek královny se odhaduje na 400 milionů liber (kolem 11,3 miliardy korun). Tvoří ho nemovitosti jako jsou sídla v Balmoralu či Sandinghamu za 100 milionů liber, sbírky šperků a umění za 150 milionů liber a další sbírky známek, hotovosti a investice.
Podle magazínu Vanity Fair měla „značka“ Alžběty II. celosvětově mnohem větší váhu než např. zpěvačka Beyoncé, technologický vizionář a miliardář Bill Gates, televizní celebrita Kim Kardashianová nebo prezidentský pár Obamových.
Mezinárodní marketingový konzultant Kubi Springer, který pracoval s největšími světovými značkami, označil královninu značku za „opravdu mocnou“. „Přesto, že se spojí značky jako Nike, Ferrari a Coca-Cola, tak značka královské rodiny a královny bude mít stejně větší dosah,“ prohlásil Springer s tím, že hodnotu „značky“ královské rodiny odhaduje na 100 miliard dolarů. Přičemž hodnotu osobní značky královny Alžběty II. odhaduje na 50 miliard dolarů, podobně jako je vyčíslena cena společnosti Coca-Cola, doplňuje Vanity Fair.
Královská rodina jako „dobře promazané soukolí“
„Základní dohoda spočívá v tom, že královská rodina dostává dotaci výměnou za to, že se vzdá veškerých zisků z Crown Estate – obrovského portfolia nemovitostí rodiny – ve prospěch vlády. Vládnoucí panovník dostává každý rok částku odpovídající 25 procent zisku Crown Estate,“ doplňuje k byznysu kolem Koruny hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že britská monarchie stojí každého Brita kolem 150 korun ročně.
Na videu je vidět projev krále Karla III., který předává „majetek Koruny“ britské vládě. „Potvrzuji svou ochotu a záměr pokračovat v tradici předávání dědičných příjmů, včetně korunního majetku, své vládě ve prospěch všech,“ prohlásil nový britský král Karel III.
“I take this opportunity to confirm my willingness and intention to continue the tradition of surrendering the hereditary revenues, including the Crown Estate, to my government for the benefit of all.” pic.twitter.com/J9Tc4LIQSy
— Tom Harwood (@tomhfh) September 10, 2022
Kovanda považuje britskou monarchii za „dobře promazané soukolí“ z ekonomického hlediska. „Samotná královská rodina přispívá k hrubému domácímu produktu Británie sumou 1,77 miliardy liber ročně,“ doplňuje Kovanda s tím, že za zhruba 150 korun ročně dostane každý Brit „nejen prvotřídní reprezentaci země zosobněnou právě Alžbětou II., ale navíc je ještě celá ekonomika obohacována o dodatečných 60 miliard korun ročně.“
Pozitivní dopad do hrubého domácího produktu se skládá nejen z přímých finančních výnosů (především nemovitostní majetek Koruny), ale také z nepřímého příznivého efektu monarchie na další ekonomická odvětví jako je turistický ruch a zábavní průmysl (např. seriál Koruna z produkce Netflixu).
Paradoxem ale je, že velká část majetku členů královské rodiny se nachází v rukou státu. „Členové britské královské rodiny jsou placení z části z britských veřejných rozpočtů a z části ze soukromých zdrojů,“ doplňuje Kovanda s tím, že náklady královské rodiny hradí speciální finanční grant od roku 2012.
Every penny from the Crown Estate goes to her government, which is among the highest international aid contributors globally.
— Bea Johanssen (@bea_johanssen) September 10, 2022
Find another grift. pic.twitter.com/0Vf4ftN3JV
„Prostřednictvím státního grantu se hradily královniny oficiální výlohy a náklady spojené s údržbou sídel a paláců, které královská rodina obývá, pokrývá cestovní výlohy nebo mzdy dvorního služebnictva,“ doplňuje ekonom s tím, že státní grant tvoří finanční výnosy z „majetku Koruny“ (především z rozsáhlého portfolia nemovitostí a farem).
Finanční grant spravuje nezávislá správní rada jmenovaná britskou vládou a generuje výnos za stovky milionů ročně. „Technicky sice ‚majetek Koruny‘ náleží vládnoucímu panovníkovi, ale v praxi se nejedná o jeho soukromý majetek,“ upřesňuje Kovanda.