Elektromobily v roce 2025: Dotace jako poslední naděje? EU se snaží nafouknout splasklou bublinu
PRODEJE AUT
Evropský automobilový průmysl stojí na prahu klíčové transformace, která přinese jak nové příležitosti, tak významné obtíže. Prodeje elektromobilů v roce 2024 poprvé po letech stagnovaly nebo dokonce klesaly, což podtrhuje citlivost tohoto segmentu na dotační politiku a ekonomické podmínky. Rok 2025, kdy vstoupí v platnost přísnější emisní pravidla, bude zásadním testem pro schopnost průmyslu přizpůsobit se novým podmínkám.
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se v roce 2024 v Evropské unii registrovalo 1,45 milionu bateriových elektromobilů (BEV), což představuje meziroční pokles o 5,9 procenta. Tento pokles byl nejvýraznější v Německu, kde registrace BEV klesly o 27,4 procenta po ukončení dotačních pobídek. „Tento propad jasně ukazuje, jak klíčovou roli hraje stabilita ve vládní politice. Zákazníci potřebují dlouhodobější jistotu, aby se odhodlali k nákupu elektromobilu,“ upozorňuje Gilles Le Borgne, bývalý vedoucí inženýringu ve společnosti Renault.
Naopak některé menší trhy jako Dánsko (+42,2 procenta), Belgie (+36,9 procenta) a Nizozemsko (+16,0 procent) zaznamenaly dvouciferný růst, což potvrzuje, že různorodá dotační politika v rámci EU má značný dopad na vývoj trhu.
V Česku bylo registrováno 10 920 nových elektromobilů, což znamená meziroční růst o 63,5 procenta. „Česko patří mezi 12 zemí EU, kde registrace BEV vzrostly. I přesto jsme s podílem 4,7 procenta na celkových registracích na spodní části evropského žebříčku,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Mezi nejčastějšími modely byly Tesla Model Y, Tesla Model 3 a Škoda Enyaq. Nicméně značný nárůst registrace nových elektromobilů byl nepochybně způsoben právě státní dotací pro nákup firemních elektromobilů. O dotace byl značný zájem ze strany firem a finance byly na přelomu loňského pololetí vyčerpány.
Rok 2025: Naděje na oživení i finanční tlak
Podle analytika Matthiase Schmidta se očekává, že v roce 2025 prodeje elektromobilů v západní Evropě vyskočí o 40 procent na 2,7 milionu vozidel. „Podíl elektromobilů na trhu by mohl vzrůst z 15-17 procent na 22 procent, a to díky regulačnímu tlaku EU,“ uvedl Schmidt. Zároveň ale upozornil, že tento růst bude provázen vysokými náklady spojenými s plněním emisních cílů a nutností poskytovat slevy, aby elektromobily byly pro zákazníky dostupnější.
„Automobilky budou muset investovat do nových modelů a technologií, zatímco se budou vyrovnávat s rostoucí konkurencí z Číny a citelně zvýšenými náklady na regulace,“ konstatuje ACEA. Podle odhadů organizace mohou pokuty a nákup emisních kreditů automobilky přijít až na 16 miliard eur.
„Některé automobilky, jako Stellantis, Ford nebo Toyota, již oznámily plány na sdílení emisních kreditů s Teslou a čínskými výrobci. Tyto dohody jsou ale jen řešením na krátkou dobu a nepředstavují dlouhodobě udržitelné řešení,“ upozorňují analytici.
Česká výroba elektromobilů klesá
V Česku bylo v roce 2024 vyrobeno 113 232 osobních bateriových elektromobilů, což představuje meziroční pokles o 13,3 procenta. Zároveň bylo vyrobeno 38 336 plug-in hybridů, jejichž produkce klesla o 23,8 procenta. Podíl elektromobilů na celkové české produkci dosáhl 7,8 procenta, zatímco plug-in hybridy tvořily 2,6 procenta.
„Snižování výroby elektromobilů v Česku odráží pokles poptávky v EU. Většina vyrobených vozidel je určena na export, který je ovlivněn celkovým oslabením trhu s elektromobily,“ vysvětluje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Nejvýznamnější modely vyráběné v Česku zahrnují Škodu Enyaq, Hyundai Kona Electric a novější model Škoda Elroq, jehož produkce byla zahájena v lednu 2025. Škoda Auto v roce 2024 vyrobila 79 932 bateriových elektromobilů, což znamená pokles o 7,8 procenta oproti předchozímu roku.
Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích vyrobila 33 300 bateriových elektromobilů, což bylo o 24 procent méně než v roce 2023. Model Kona Electric zůstal hlavním produktem, zatímco plug-in hybridy tvořily 6,6 % celkové produkce. Český průmysl tedy nadále zůstává klíčovým hráčem v evropské výrobě elektromobilů, ale klesající objemy naznačují, že trh potřebuje silnější podporu.
Evropa zvažuje zavedení dotací
Evropská komise aktivně zvažuje zavedení celoevropských dotací na podporu poptávky po elektromobilech. Podle Teresy Ribery, výkonné místopředsedkyně Evropské komise, jsou možnosti tohoto programu stále ve fázi příprav. „Má smysl hledat celoevropský přístup místo roztříštěných národních dotací,“ uvedla Ribera na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.
Německý kancléř Olaf Scholz potvrdil, že EU pracuje na harmonizovaném programu nákupních prémií pro elektromobily. „Evropský automobilový průmysl potřebuje silnou a konkurenceschopnou podporu, aby mohl obstát v globální konkurenci,“ prohlásil Scholz. Tento program by měl zároveň zabránit zneužití dotací ze strany zahraničních výrobců, zejména čínských značek, které rychle rozšiřují svůj podíl na evropském trhu.
Diskuse o celoevropských dotacích se zintenzivnily po propadu prodejů elektromobilů v některých zemích, včetně Německa, kde zrušení národních pobídek vedlo k poklesu registrací BEV o 27,4 procenta. Ribera zároveň zdůraznila, že dekarbonizace zůstává prioritou EU a termín pro ukončení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 nebude odložen. „Průmysl potřebuje předvídatelnost a jasná pravidla,“ doplnila.
Proti tomu se ale ozval český ministr dopravy Martin Kupka. „Úplný nesmysl! Tahle politika dotací na nákup elektroautomobilů opravdu nikam nevede. V mnoha členských státech se potvrdilo, že dotace jen pokřivily trh a slibovaný masový nástup elektromobility nepřinesly,“ prohlásil.
Nejistá budoucnost
Navzdory očekávanému růstu prodejů elektromobilů zůstává situace automobilového průměru nejistá. „Přísné regulace a rostoucí konkurence z Číny a USA vytváří prostředí, které bude pro mnoho firem obtížně udržitelé,“ upozorňují experti. Rok 2025 tak bude zásadním testem nejen pro schopnost průměru adaptovat se na změny, ale i pro jeho odolnost vůči věším globálním trendům.